Elektrobus – revolúcia vo verejnej doprave (nabitie za 10 min)
Tichý, ekologický, rýchlo nabíjateľný a šetrný k prírode – to je elektrobus Proterra. Výrobca uvádza, že elektrobus dokáže (vrátane nabíjania) za 24 hodín prejsť až úctyhodných 1120 kilometrov.
V dnešnom článku si predstavíme elektrobus Proterra Catalyst od americkej spoločnosti Proterra. Podľa riaditeľa tejto spoločnosti, Ryana Popplea, už nemá v súčasnosti zmysel pýtať sa, ktorá technológia ovládne trh s dopravou, ale otázkou ostáva ako rýchlo sa stane elektrický pohon dominantným a ako budú spoločnosti pôsobiace na tomto poli schopné adaptovať sa na tento trend. Popple predpokladá, že prepravný trh bude 100% elektrický už v tejto alebo nasledujúcej dekáde. Preto sa Proterra rozhodla vyvinúť elektrobus Proterra Catalysit, ktorý by mohol byť revolúciou na trhu s autobusovou prepravou.
Elektrobus ušitý na mieru
Elektrobus Proterra existuje v dvoch vyhotoveniach: 10,7 metrovej a 12 metrovej verzii. Oba modely sú najľahšími autobusmi na trhu a telo bolo špeciálne navrhnuté tak, aby bolo funkčné a zároveň odolné. Konštrukcia je vyrobená zo sklotextitu, aby sa zabránilo hrdzaveniu. TerraFlex Energy System umožňuje vyrobiť autobus na mieru pre konkrétneho zákazníka, pričom si môže špecifikovať typ a objem potrebnej energie. Takisto je však možné cez operátora rekonfigurovať dáta v priebehu cesty ak je to nevyhnutné alebo ak sa nečakane zmení trasa.
Systém rýchlonabíjania
Elektrobus Proterra môže mať na základe špecifikácie potrieb zákazníka medzi 53 kWh a 321 kWh energie. Čo je však na tomto elektrobuse unikátne, je jeho systém rýchleho nabíjania. Nabíjacie stanice sú špeciálne navrhnuté pre trasy autobusov a sú v turistických či obchodných centrách a iných frekventovaných oblastiach. Jedna stanica môže súčasne nabíjať až 8 elektrobusov. Nabíja rýchlosťou 500kW a elektrobus môže byť plne nabitý za menej ako 10 minút. Batéria, ktorá je kvôli bezpečnosti umiestnená z vonkajšej strany sa však nabíja aj pomocou tzv. regeneratívneho brzdenia a to až do výšky 92%. Proterra uvádza, že elektrobus dokáže (vrátane nabíjania) za 24 hodín prejsť až úctyhodných 1120 kilometrov. Batéria by mala podľa výrobcu vydržať asi 6 až 8 rokov pri plnej záťaži a je na ňu štandardná záruka 6 rokov. Maximálna rýchlosť je asi 104 km/h a je navrhnutý tak, že dokáže plne fungovať pri teplotách medzi -12 až 46 °C.
Elektrobus šetrný k prírode
Elektrobus Proterra produkuje na rozdiel od autobusov na iný alebo hybridný pohon nulové emisie. Je takisto veľmi tichý a funguje pod úrovňou zvuku normálnej konverzácie, takže neruší prostredie, ktorým prechádza. Ďalšou rovinou je cena, resp. efektivita nákladov. Tá je v porovnaní s inými modelmi (diesel, zemný plyn či hybrid) oveľa nižšia a to až štyri krát nižšia ako pri dieslovom pohone. V konečnom dôsledku teda tento elektrobus šetrí čas a náklady a chráni prírodu. Je momentálne určený na trh v Severnej Amerike, ale budeme dúfať, že sa tento trend prejaví čoskoro aj u nás.
Zdroj:
http://www.proterra.com/
Podobné články:
Škoda Perun je elektrobus s víťaznými ambíciami
Londýn skúša elektrické autobusy