Superkondenzátory by mohli navždy vyriešiť otázku nabíjania elektromobilov
Či už ide o elektromobil, elektrický autobus či nákladné auto, superkondenzátory by mohli skutočne zmeniť budúcnosť nabíjania v oblasti elektromobility.
Superkondenzátory a ich výhody
Elektromobilita zažíva v súčasnosti prudký rozvoj, ale stále má mnohých odporcov. Ich hlavným argumentom je zvyčajne dojazd elektrických vozidiel a s tým súvisiace nabíjanie. Líder v oblasti elektromobility, Tesla, už teraz buduje v USA a Európe sieť rýchlonabíjacích staníc. Stále sa však objavujú nové prístupy a technológie v oblasti nabíjania a jedna z nich by mohla byť ozaj prelomová. Jedná sa o nabíjanie pomocou supekondenzátorov (supercapacitors). Superkondenzátory sú vďaka svojim vlastnostiam vhodné na krátkodobé uloženie energie. Na rozdiel od akumulátorov, resp. batérií sú schopné uchovávať energiu, ktorú môžu neskôr veľmi rýchlo vypustiť a umožniť tak rýchle nabitie. Ďalšou výhodou je oproti akumulátorom omnoho dlhšia životnosť a to až milión nabíjacích cyklov. Použitie superkondenzátorov pri využití energie z obnoviteľných zdrojov teda predstavuje kombináciu, ktorá ponúka ekologický spôsob prepravy bez vytvárania emisií.
Superkondenzátory v praxi (elektrobus TOSA)
Jedným z priekopníkov využitia superkondenzátorov je švajčiarska spoločnosť ABB. V posledných troch rokoch pracuje na vývoji elektrobusov TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation). Tie využívajú na nabíjanie spomínané superkondenzátory a v porovnaní s autobusmi na dieslový pohon dokážu ušetriť až tisíc ton oxidu uhličitého ročne. Momentálne sú tieto elektrobusy úspešne testované a implementované do ženevskej dopravy v podobe linky č. 23, ktorá by mala od jari 2018 pravidelne premávať medzi letiskom a predmestím. Elekrobus TOSA je nabíjaný na 50 zastávkach, pričom sa na každej z nich nabije za 15 sekúnd s výkonom 600 kW. V konečnej stanici sa potom elektrobus nabije do plnej kapacity a môže vyraziť na ďalšiu jazdu. Pri každej zastávke tak elektrobus dostane dostatočné množstvo energie na dojazd k ďalšej zastávke a teoreticky by teda mohol takýto nabíjací systém, využívajúci superkondenzátory, udržať všetky elektrické vozidlá neustále nabité a eliminovať tak potrebu fosilných palív. Energia by mala ideálne v maximálnej miere pochádzať z obnoviteľných zdrojov a kvalita ovzdušia najmä vo veľkých mestách by sa tak mohla zvyšovať.
Nahradia superkondenzátory lítiovo-iónové batérie?
Superkondezátory sú rozhodne cenným nástrojom v oblasti elektromobility a podľa najnovšej štúdie IDTechEx (spoločnosť, ktorá vykonáva nezávislý prieskum trhu v oblasti technológií) by mohli superkondenzátory v nadchádzajúcich 15 rokoch nahradiť až 50% lítiovo-iónových batérií. Majú samozrejme uplatnenie aj v iných oblastiach, ale ich využitie na poli elektromobility by mohlo spôsobiť skutočnú revolúciu.
Zdroj:
http://www.abb.com/
http://www.idtechex.com/