Elektromobilita: ceny batérií klesajú rýchlejšie než sa predpokladalo
Elektromobilita bola hlavnou témou tohtoročného CES 2017 a podľa niektorých by cena batérií mohla do roku 2020 klesnúť až pod magických 100 dolárov za kilowatthodinu.
Nedostupná elektromobilita?
Ešte pred pár rokmi bol boli automobilový a technologický priemysel relatívne nezávislé, avšak v súčasnej dobe sa čoraz viac a viac prelínajú. Elektromobilita je na vzostupe a najnovšie technológie vrátane autonómnych systémov v autách sú neoddeliteľnou súčasťou úspešného predaja. Čo je však treba na to, aby sa elektromobily stali skutočným mainstreamom a bežnou súčasťou každodenného života? V prvom rade by mali byť cenovo prijateľné. Veľa krajín nákup elektromobilov či hybridných modelov štedro dotuje, ale pre mnohých sú ešte stále finančne nedostupné.
Cena batériového balíka jedným z hlavných faktorov konečnej ceny
Jednou zo zložiek, ktorá najviac ovplyvňuje cenu elektromobilu, je cena jeho batérie. Už v roku 2010 si americký Energetický úrad stanovil cieľ znížiť cenu batériového balíka pre elektromobily na úroveň 125 dolárov za kilowatthodinu do roku 2022. To predstavuje hodnotu, vďaka ktorej by boli elektrické pohonné systémy rovnocenné a konkurencieschopné voči tradičným spaľovacím. Okrem samotnej bunky takýto batériový balík obsahuje podpornú štruktúru, chladiace mechanizmy a systémy na riadenie batérie. V tom čase nebolo celkom jasné ako znížiť ich cenu, ale už teraz sa niektorí odborníci vyjadrujú, že bol tento cieľ až veľmi skromný. Podľa niektorých totiž cena batériového balíka už do roku 2020 klesne pod 100 dolárov a krátko na to až na cenu 80 dolárov za kilowatthodinu. Elektromobilita by sa tak naozaj čoskoro mohla stať hlavným prostriedkom na prepravu najmä vo veľkých mestách.
Elektromobilita a jej budúcnosť
Podľa Johna McElroya, žurnalistu, ktorého hlavným zameraním je práve elekromobilita, by takéto zníženie cien batérií mohlo znamenať ozajstnú revolúciu. Ak by cena skutočne klesla pod 100 dolárov za kilowatthodinu, predaj elektromobilov v USA by mohol stúpnuť z dnešného 1% predaných áut na trhu až na 10% v priebehu nasledujúcich pár rokov. V praxi by to mohlo znamenať, že napríklad cena batériového balíka do modelu Chevrolet Bolt by mohla klesnúť až o 4 tisíc dolárov. Na porovnanie je súčasná cena batériového balíka od Tesly na úrovni 190 kWh. Cena batérií nedokáže ovplyvniť infraštruktúru, ale čoraz väčší počet elektromobilov môže tlačiť na organizácie, podnikateľov, ale aj štátne orgány, aby podporili narastajúci dopyt a vytvorili potrebné podmienky pre využívanie čistej energie a udržateľnosti do budúcnosti.
Zdroj:
http://wardsauto.com