Všetky elektromobily v Európskej únii budú musieť od júla vydávať výstražné zvuky
Od 1. júla vstúpi do platnosti európska legislatíva, podľa ktorej budú musieť elektromobily, ktoré pôjdu rýchlosťou 20 km/h a menej, vydávať zvuk, ktorý upozorní okolie na ich prítomnosť.
Bezpečnejšie elektromobily a chodci
Všetky elektromobily so štyrmi a viac kolesami v Európskej únii budú musieť byť od 1. júla vybavené akustickým výstražným systémom vozidla (AVAS). Ak pôjde takéto vozidlo rýchlosťou 20 km/h alebo pomalšie, systém bude vydávať zvuk s intenzitou najmenej 56 decibelov. Európska únia nedefinuje konkrétnu formu zvukového výstražného signálu, ale prikazuje, aby zvuk svojou intenzitou jasne signalizoval, či vozidlo spomaľuje alebo zrýchľuje. Nový zákon reaguje na obavy verejnosti ohľadom bezpečnosti elektrických vozidiel a mal by zvýšiť najmä bezpečnosť chodcov. Nevzťahuje sa však na elektrické kolobežky, skútre, motorky, či motocykle.
Nový bezpečnostný prvok
Jednou z výhod elektromobility je práve tichá prevádzka, ktorá však zvyšuje nebezpečenstvo pre ostatných účastníkov dopravy. Ide najmä o chodcov, ktorí v súčasnosti často nevenujú pozornosť svojmu okoliu, ale svojim smartfónom. Zvuk s intenzitou 56 decibelov nie je veľmi silný a je približne rovnaký ako zvuk, ktorý vydáva klimatizácia či elektrická zubná kefka. Prechádzajúce nákladné auto na dieselový pohon vytvára zvuk s hladinou intenzity asi 85 decibelov. Podľa nového európskeho zákona by nemal byť zvuk, ktorý budú vydávať elektromobily, vyšší než 75 decibelov, čo zodpovedá hluku, ktorý vytvára bežný automobil na konvenčný pohon. Nové bezpečnostné systémy AVAS preto zrejme neochránia chodcov, ktorí majú v ušiach slúchadlá. Mali by však špeciálne pomôcť znevýhodneným skupinám chodcov ako sú napríklad nevidiaci.
Rôzne elektromobily budú vydávať rôzne zvuky
Vo videách môžeme vidieť aké zvuky budú podľa novej legislatívy vydávať elektromobily od automobiliek Jaguar, BMW a Nissan. Vďaka tomu, že pravidlá nedefinujú presný zvuk, ktorý by mali takéto vozidlá vydávať, majú výrobcovia k dispozícii pomerne veľkú kreatívnu voľnosť. Na vývoji takýchto zvukových signálov pracujú zvukoví inžinieri už roky a väčšina z nich sa zrejme zatiaľ neodváži veľmi experimentovať. Namiesto zvuku klasického motora tak budeme v budúcnosti zrejme počuť počítačové zvuky, ktoré by mali pomôcť bezpečnosti na cestách, keďže aj z výskumov vyplýva, že vozidlo, ktoré vydáva akýkoľvek zvuk, je bezpečnejšie než úplne tiché vozidlo. Predbežné výsledky nórskeho výskumu totiž dokázali, že aj zvuk s intenzitou 60 decibelov je pre väčšinu chodcov rozpoznateľný z 11 metrov alebo dvoch sekúnd pred tým, než auto skutočne zbadajú.
Zdroj:
https://www.governmenteuropa.eu
https://newatlas.com