Budeme lietať ekologickejšie? Solárne lietadlo by nám to mohlo umožniť
Ceny leteniek sa pre mnohých z nás stávajú dostupnejšími, a preto sa využívanie leteckej dopravy stalo nepochybne nielen komfortnejším, rýchlejším ale aj preferovanejším spôsobom prepravy. Vedeli by ste si predstaviť situáciu, že by ste využili solárne lietadlo?
Ak sa však pozrieme na ekológiu, faktom zostáva, že so vzrastajúcim záujmom o leteckú dopravu sa priamo úmerne zvyšuje aj tlak na ekológiu. Bežne používané lietadlá totižto spotrebujú tisíce litrov paliva počas jednej svojej cesty a vyprodukujú obrovské množstvo emisií.
Ako by solárne lietadlo mohlo túto situáciu zmeniť?
Veda a výskum napredujú veľmi rýchlo a dnes sa už môžeme stretnúť napríklad aj so solárnym lietadlom, ktorého vývoj smeruje závratnou rýchlosťou vpred. Hovoríme o solárnom lietadle Solar Impulse a jeho modernejšej verzii Solar Impulse 2.
Solar Impulse je dnes nepochybne najznámejšie solárne lietadlo na svete. Ide o stroj švajčiarskeho dobrodruha, povolaním psychiatra, Bertranda Piccarda, ktorý sa v roku 1999 stal prvým človekom, ktorý obletel Zem v teplovzdušnom balóne.
Za 10 rokov si Solar Impulse na svoj vývoj vyžiadal cca 10 mil. dolárov. Verejnosti bolo po prvýkrát predstavené už v roku 2009. Faktom je, že toto solárne lietadlo lieta výlučne na slnečnú energiu a má za sebou už cestu zo Švajčiarska do Maroka, z Toulouse do Payerne a prelet naprieč Amerikou.
Kam sa posunul vývoj Solar Impulse?
Vývoj tohto lietadla neustále napreduje. Švajčiarski piloti Bertrand Piccard a André Borschberg aktuálne pracujú na druhej verzii lietadla s označením Solar Impulse II. Jeho let okolo sveta by sa mal zrealizovať v roku 2015.
Dlhšia cesta na podobnom lietadle si však vyžaduje precízne plánovanie a niekoľkodňové prestávky. Druhá verzia lietadla by sa však mala ešte o kúsok viac priblížiť ideálne predstave o ekologickej leteckej doprave bez použitia kvapky paliva. Let okolo zeme by malo lietadlo zvládnuť za 20 letových dní rozdelených na niekoľko mesiacov.
Z čoho Solar Impulse 2 pozostáva?
Solar Impulse 2 obsahuje lítiové batérie s 250 Wh/kg spolu s hmotnosťou 633 kg. Nabíjajú sa pomocou 17 248 fotovoltaických článkov s plochou 269,5 m² a hrubých len 0,135 mm. Ich efektivita je 23 percent. Umiestnené sú na krídlach s rozpätím 72 metrov, o 8 metrov viac ako u prvého lietadla, dokonca viac ako u Boeignu 747. Lietadlo spolu váži 2,5 tony. Vďaka batériám dokáže letieť aj v noci. Mení sa však výška letu, z 8,5 km na 1,5 km. V noci klesne rýchlosť letu na 47 km/h.
O čo je teda Solar Impulse 2 lepší?
Nová verzia je na rozdiel od prvej určená aj k cestovaniu. Stále však ide o akési lietajúce laboratórium.
Čo dodať na záver?
Každý spôsob, ktorým sa v prípade leteckej dopravy podarí znížiť tlak na ekológiu a pritom udržať jej výkonnosť a dopyt po leteckých dopravných službách, je viac ako vítaný. V prípade solárnych lietadiel využívaných na hromadnú prepravu cestujúcich by išlo priam o priekopnícke riešenie, ktoré by súčasnú situáciu výrazne zmenilo. Preto nám ostáva len držať palce vývojárom, aby sa im to čo najlepšie podarilo.
Autor: Lukáš Kovačovič