Najľahší lietadlový elektrický motor na svete od spoločnosti Siemens váži len 50 kg
Vedci spoločnosti Siemens vytvorili nový prototyp elektromotora vyrobený špeciálne pre lietadlá. Najľahší lietadlový elektrický motor na svete váži len 50 kg. Deklarujú jeho výkon približne 260 kW (348 koní) pri 2500 otáčkach za minútu. Takýto výkon je až 5 krát väčší než majú iné porovnateľné pohonné jednotky. Nový elektrický motor zároveň sľubuje dostatok pohonu a reálne umožní vzlietnuť zo zeme lietadlu s hmotnosťou až 1800 kg.
Vedci tvrdia, že dokázali vyrobiť takýto ľahký, ale výkonný motor vďaka tomu, že analyzovali všetky nástroje z predchádzajúcich elektrických motorov lietadiel a využili ich pri tomto novom type motora. Vedci využili tiež celý rad metód počítačovej simulácie na modelovania motora ešte pred samotnou výrobou a využili všetky poznatky tak, aby sa im podarilo skonštruovať najľahší a zároveň najvýkonnejší letecký motor.
Vďaka tomu, nové lietadlo s elektrickým pohonom dosahuje pomer hmotnosti a výkonu v pomere 5 kW na kilogram. Tento pomer je výnimočný a to najmä v prípade, kedy v porovnaní s podobne výkonnými priemyselnými elektrickými motormi používanými v ťažkých strojov, ktoré produkujú menej ako 1 kW na kilogram, alebo dokonca účinnejšie elektrické motory pre vozidlá, ktoré generujú približne 2 kW na kilogram. Pre porovnanie štyri elektromotory v solárnom lietadle Solar Impulse 2 produkujú iba 7,5 kW (10 k) pri každom elektromotore.
Elektrický motor bude určený skôr pre malé lietadlá
Tento nový typ elektromotora z dielne firmy Siemens má priamy pohon a nevyžaduje prevodovku, točenie vrtule až do rýchlostí okolo 2500 otáčok za minútu.
„Táto inovácia umožní vybudovať novú radu hybridného elektrického lietadla pre štyroch a viac pasažierov,“ povedal Frank Anton, vedúci eAircraft spoločnosti Siemens Corporate Technology, centrálnej výskumnej časti spoločnosti Siemens. „Sme presvedčení, že používanie hybridných elektrických pohonov v regionálnych dopravných lietadlách pre 50 až 100 cestujúcich, je reálne v strednodobom horizonte.“
Siemens bol súčasťou vývoja elektrických pohonných jednotiek v motorových vozidlách, vrátane spolupráce so spoločnosťou Volvo na vývoji rýchlo nabíjacieho motorového vozidla, ako aj pri spolupráci s lodnou spoločnosťou Norland vývoji elektricky poháňaného osobného trajektu.
Testovanie tohto hybridného elektrického motora, ktorý bol vyvíjaný v spolupráci s nemeckým letecký výskumným programom sa plánuje začať do konca roku 2015. Siemens tiež dúfa, že s ďalšími inováciami pre letecký elektrický motor príde už v blízkej budúcnosti. Nechajme sa teda prekvapiť.
Viac o využívaní alternatívnych zdrojov v leteckom priemysle si môžete prečítať aj tu:
https://www.setri.sk/prvy-komercny-let-na-biopalivo/
https://www.setri.sk/budeme-lietat-ekologickejsie-solarne-lietadlo-by-nam-to-mohlo-umoznit/