Samojazdiace elektrické taxíky by mohli znížiť emisie skleníkových plynov až o 94%
Na výskume a vývoji vlastných autonómnych vozidiel pracuje hneď viacero veľkých spoločností. Google má svoje samojazdiace automobily už na cestách, Uber tie svoje zase testuje a Model S od Tesly bude tiež obsahovať funkcie samostatného riadenia. No a samojazdiace elektrické taxíky vám síce možno prídu ako vtip, ale vedci z Lawrence Barkeley National Laboratory sa tejto téme začali venovať celkom vážne.
Ich nová štúdia odhaľuje, že množstvo emisií skleníkových plynov by mohlo byť v USA v roku 2030 až o 94% menšie, ak na cestách budú jazdiť samojazdiace elektrické taxíky. Hoci dnes väčšina z nás považuje predstavu jazdenia v samojazdiacich taxíkoch za, minimálne, pritiahnutú za vlasy, s pokračujúcimi pokrokmi vedy sa táto predstava môže stať pre deti našich detí realitou. Napriek tomu ale v Lawrence Barkeley National Laboratory hovoria o tom, že takáto technológia by mala byť predstavená radšej skôr ako neskôr.
V snahe určiť nové, zaujímavé spôsoby, ako dostať klimatické zmeny pod kontrolu, vedci porovnali štyri rozdielne typy vozidiel, vrátane tých so spaľovacími motormi, hybridov, vodíkových automobilov a elektromobilov. Na základe odhadovaného počtu ročne najazdených kilometrov pre rok 2030 a ostatných faktorov, tento tím vedcov za ideálny koncept vozidla vybral elektromobil Nissan Leaf. Štúdia predpokladá že elektromobily, a teda aj spomínané samojazdiace taxíky budú napájané na elektrickú rozvodnú sieť, ktorá bude využívať vyšší podiel energie z obnoviteľných zdrojov, než je tomu teraz.
Prečo tak skoro neuvidíme samojazdiace elektrické taxíky a ani zníženie emisií dopravných prostriedkov?
Nepríjemný fakt, ktorý so sebou výskum šetrnejšej dopravy prináša je, že by zníženie emisií skleníkových plynov muselo byť naozaj veľmi významné, aby dokázalo spôsobiť nejakú zmenu a hlavne, aby nová technológia stála za to investovať do nej. Výskumný tím sa zameral na niekoľko spôsobov na zníženie emisií dopravných prostriedkov a hoci elektromobily z výskumu vyšli ako najlepšia možnosť, na nejakú väčšiu zmenu to stačiť nebude. Vedci veria, že by výrobcovia automobilov mali spraviť drastické zmeny a začať produkovať šetrnejšie vozidlá, ktoré by sa podobali, už spomínanému Nissanu Leaf, a okrem toho sa zamerať na to, aby v týchto automobiloch bolo len jedno miesto na sedenie. V podstate, aj dnes, viac ako polovica áut v USA vyráža na cesty len s jedným človekom v kabíne.
Využívanie samojazdiacich elektrických taxíkov by teda spravilo z dennej mestskej prevádzky efektívnejší a šetrnejší proces. Samojazdiace elektrické taxíky by navyše umožnili svojim zákazníkom pospať si počas cesty, surfovať po internete či pozerať filmy, o ovládanie by sa údajne vôbec nemuseli starať.
zdroj: inhabitat.com
Viac tém, ktoré by vás mohli zaujímať si môžete prečítať aj tu:
https://www.setri.sk/ekologicka-doprava-autobus-pohanany-odpadom/
https://www.setri.sk/londyn-skusa-elektricke-autobusy/