Ktoré automobily sú najúspornejšie, najšetrnejšie a cenovo najdostupnejšie? (1.časť)
Ktorá zo všetkých ponúkaných technológii je najšetrnejšia k našej planéte? A ktorá je zase cenovo najdostupnejšia pre bežných ľudí? Prinášame vám sériu článkov, v ktorých priblížime konkrétne automobily, ktoré sú dnes na trhu dostupné. V prvom článku sa zameriame na elektromobily a vodíkové automobily.
Výskum, ktorého výsledky prinášame sa rozhodli uskutočniť v redakcií LA Times, keď kontaktovali špecialistov z Union of Concerned Scientists, aby s ich pomocou preskúmali sedem technológii, ktoré sú dnes na trhu dostupné. Dôraz pritom kládli na ich úspornosť, šetrnosť k životnému prostrediu a cenu. V prvej časti zo série článkov, v ktorých vás budeme o tomto výskume informovať, sa zameriavame konkrétne na elektromobily a vodíkové automobily.
Elektromobily
Je jasné, že elektromobily sú najšetrnejšie k životnému prostrediu a pri samotnom používaní vyžadujú najnižšie náklady. Väčšina z nich má ale problém v podobne vzdialenosti, ktorú dokáže prejsť na jedno nabitie. Tá sa pohybuje okolo 130 kilometrov, teda samozrejme s výnimkou Tesly, ktorej Model S na jedno nabitie prejde viac ako 400 kilometrov. V prípade Modelu S je ale problémom cena, ktorá sa môže vyšplhať až na čiastku okolo 100 000 euro.
Napriek všetkému ale neexistuje pre ľudí, ktorým záleží na životnom prostredí lepšia možnosť ako elektromobil. Tak napríklad, majitelia domov, ktorí majú na streche umiestnené solárne panely môžu svoje elektromobily nechať jazdiť vyslovene na slnečné svetlo, vďaka solárnej energii, ktorú majú k dispozícií. Všeobecne ale akékoľvek elektromobily produkujú menej emisií uhlíka, než iné vozidlá. Nevýhodou týchto áut je práve malá vzdialenosť, ktorú (s výnimkou Tesly) dokážu na jedno nabitie prejsť, no a potom tiež cena a samozrejme aj nabíjanie, ktoré môže trvať hodiny.
Vodíkové automobily
Vodíkové automobily sa konečne, po rokoch čakania dostavajú na trh do USA. Hyundai už prenajíma svoj Tuscon zákazníkom, ktorí žijú neďaleko vodíkových staníc v Kalifornii. Toyota plánuje pridať do svojej ponuky vodíkové automobily Mirai už tento rok a Honda rovnaký typ auta ponúkne v roku 2016.
Rovnako ako aj elektromobily, sú však aj vodíkové automobily drahé. To ale nie je najväčším problém pre ľudí, ktorí by si takéto auto chceli kúpiť. Za ten by sa dal skôr považovať nízky počet, už spomínaných vodíkových staníc, bez ktorých sa takýto automobil nezaobíde. Navyše vodíkové autá nie sú tak šetrné k našej planéte ako elektromobily, hoci ich výhodou je, že sú rýchlejšie dobíjateľné a navyše prejdú na jedno nabitie aj naozaj dlhé vzdialenosti (cca 480 kilometrov). Vodíkové automobily avšak majú pred sebou stále dlhú cestu, ktorá ukáže, či sa dokážu vyrovnať iným technológiám.
zdroj: latimes.com
Viac na podobnú tému si môžete prečítať aj tu:
https://www.setri.sk/tesla-s-p85d-vs-ferrari-550-elektrina-vie-byt-velmi-rychla-video/
https://www.setri.sk/rychlonabijacie-stanice-budu-v-strednej-europe-rychlo-pribudat/