Ako vidí budúcnosť Toyota – 3 koncepty z výstavy v Tokiu
Na autosalóne v Tokiu na konci minulého roka predstavila Toyota tri nové koncepty automobilov a každý z nich je radikálny svojím vlastným spôsobom. Na obdiv bolo kompaktné športové auto, futuristické vozidlo na vodíkové palivové články a mechaniku odkrývajúci retro cruiser.
Športová Toyota S-FR
Okolo tohto konceptu panovalo asi najväčšie nadšenie a snáď by mohol byť zaradený aj do sériovej výroby. Toyota popisuje S-FR ako entry level model, a s celkovou dĺžkou 3,99 m je takmer o 25 cm kratšie ako Scion FR-S ( 4,234 m). S-FR má o 81 mm menšiu šírku, teda 1,695 m ale zasa je o 36 mm vyššie (1,320 m). Jeho rázvor kolies je nastavený na 2 780 mm v porovnaní so 2 570 mm pri FR-S.
Verte tomu alebo nie, zatiaľ čo S-FR vyzerá, že vo vnútri neposkytne viac ako dve miesta na sedenie, v skutočnosti je to 2 + 2 sedadlové vozidlo. Sme si však istí, že väčšina ľudí starších ako 8 rokov by nikdy sa nikdy nechcela dobrovoľne natlačiť do zadných dvoch sedadiel. Tie sa môžu hodiť napr. pre nákupné tašky.
Toyota doteraz neodhalila, čo bude pod zaoblenou kapotou tohto modelu, ale dozvedeli sme sa, že auto je predurčené pre hladké, citlivé ovládanie a vynikajúce prepojenie človek – stroj. Jeho vpredu umiestnený, ku stredu posunutý motor pomáha optimalizovať rozloženie hmotnosti, čo zostruje zatáčanie za pomoci nezávislého zavesenia kolies. Šesťstupňová manuálna prevodovka len zvyšuje radosť z jazdy.
Aj keď vystavené vozidlo nebolo neónovo žlté, S-FR je druh konceptu, ktorý upúta pozornosť, bez ohľadu na to, koľko ďalších vozidiel ho obklopuje. Má jednoduchý, ladný štýl, ktorý pripomína klasické japonské športové dizajny ako Datsun 240Z a čo je dôležitejšie, prvý športový automobil Toyoty – Sports 800. Myslíme si, že Toyota odviedla dobrú naozaj prácu pri vytváraní jeho dizajnu.
Extravagantný Kikai koncept
Ostatné dva koncepty vozidiel, ktoré Toyota v Tokiu predstavila spadajú skôr na opačný koniec „výrobnej pravdepodobnosti“. Kikai koncept nám trochu pripomína verziu projektu detského autíčka Camatte , ale pre dospelých. Rôzne modely Camatte boli navrhnuté s cieľom poskytnúť deťom pochopenie, ako automobily technicky fungujú. Kikai robí to isté ale pre dospelých. Jeho konštrukcia odhaľuje vnútorné časti vozu pri práci, vrátane polovice uloženého priestoru pre motor, palivové nádrže a odpruženie.
„Koncept bol navrhnutý tak, aby preskúmal a zdôraznil základnú príťažlivosť strojov: ich jemné remeselné prevedenie, krásu, jednoduchosť a fascinujúci pohyb,“ vysvetľuje Toyota.
Trojmiestny interiér je vybavený okennými výplňami napr. aj v blízkosti nôh vodiča, ktorý môže sledovať beh cesty pod sebou, ako aj časti pneumatík a zavesenie. Vyzýva tak vodiča k užšiemu prepojeniu s vozidlom a vozovkou. Dúfajme, že zhypnotizovaný vodič bude aj naďalej schopný venovať pozornosť veľkému oknu v úrovni očí.
FCV Plus na palivové články + prenosný generátor
Necelý rok po uvedení modelu Mirai poháňaného vodíkovými palivovými článkami, Toyota poskočila niekoľko rokov dopredu s víziou AWD vozidla (all-wheel drive) poháňaného palivovými článkami budúcej generácie. FCV Plus je poháňaný štyrmi v kolesách zabudovanými elektrickými motormi na palivové články, ktoré sú umiestnené medzi prednými kolesami. Zásobník naplnený stlačeným vodíkom je v zadnej časti. Toyota predpokladá, že vozidlo môže byť tiež napojené na externý zdroj vodíka, takže môže poskytovať elektrinu domácej alebo komunitnej sieti, ak práve nie je na ceste a plniť tak úlohu externého generátora elektriny.
Toyota má teda našliapnuté do budúcnosti nie jedným, ale hneď niekľlými smermi a bude vzrušujúce sledovať, kotrý z nápadov vývojárov prenikne aj do nášho každodenného života.
Zdroj: Toyota