Auto na vodík: nová generácia eco-friendly automobilov
Už v roku 2008 začala Honda vyrábať auto na vodík – moedel FCX Clarity – tá však bola k dispozícii len na prenájom. Nový model Clarity Fuel Cell má oproti pôvodnému FCX Clarity viaceré vylepšenia, napríklad komfortný priestor v kabíne pre päť osôb a dojazd predĺžený na 700 kilometrov.
Čo je auto na vodík?
Autá na vodík sú vlastne taktiež elektromobily, ale namiesto akumulátorov majú energiu uskladnenú v nádržiach s vodíkom a ten slúži na výrobu elektrickej energie v palivových článkoch.
Honda
Odchádzajúci model FCX Clarity nastavil nový štandard pre „zelené“ automobily, pretože jeho jediná emisia bola voda. Teraz prichádza druhá generácia – a ako pri FCX Clarity – sú to samotné palivové články, ktoré zaznamenali najväčší posun vpred.
Clarity Fuel Cell, ako sa bude nový model volať, keď vstúpi do predaja na budúci rok, má palivové články, ktoré sú o 33 % menšie, takže sa teraz zmestia pod kapotu spolu s elektromotorom a výkonnou elektronikou, ktorá kontroluje takmer všetko. V kabíne vozidla tak teraz existuje priestor pre päť dospelých a len kufor pojme tri golfové bagy, a to aj napriek skutočnosti, že vozidlo má dve veľké nádrže na vodík. Ďalšia dobrá správa je výkon elektromotora poskočil zo 134 na 174 koní.
Nezmenila sa plynulosť pohonu Clarity. Malá 1,5 kW/h batérie pôsobí ako nárazník medzi dopytom elektromotora po výkone (keď vodič zrýchľuje) a časom, keď palivový článok musí uspokojiť zvýšený dopyt.
V praxi dva zdroje energie zabezpečujú úplne plynulý tok elektrónov a celý proces prekvapivo nevydáva takmer žiaden hluk. Rovnako ako pri športovom modeli NSX aj u Clarity je to brzdový pedál, ktorý stojí ešte za zmienku. Aj keď sa systém opiera o regeneratívne brzdenie ako o prvý stupeň, máte pri ňom silný pocit ostrosti, čo je osviežujúca zmena.
Elektromobil na batérie alebo na vodíkové palivové články?
Vývoj elektrických vozidiel na batérie a vozidiel poháňaných palivovými článkami znamená prísľub budúcnosti bez emisií. V čom sa tieto dve riešenia líšia je funkčnosť. Dojazd väčšiny batériových elektrický vozidiel je obmedzená na 150 km alebo menej, ak sa bavíme o úplne bežných podmienkach jazdy. Plné dobitie trvá asi 8 o hodín, ak nabíjate akumulátor pomocou 220 voltov. Na druhej strane Clarity má rozsah dojazdu presahujúci 700 kilometrov a dá sa dotankovať za tri minúty. Tak dnes ako aj do budúcnosti bude rozhodujúca infraštruktúra – teda kde si budete môcť doplniť palivo alebo energiu.
Toyota
Toyota taktiež patrí k priekopníkom vo vývoji a výrobe aut na vodík a tento rok medzi prvými uvadza na trh komerčný automobil na vodíkový pohon. Pôjde o Toyotu Mirai, ktorej uvedeniu predchádzal dvadsaťročný vývoj súvisiacich technológií. Viac ako päťtisíc patentov je výsledkom práve dlhodobého výskumu a vývoja.