Čína zavádza robotické garáže pre elektromobily
Vízie západných mysliteľov o blízkej budúcnosti mestskej dopravy sa často konkretizujú do veľkých „úľov“ plných elektromobilov. Úle, parkovacie domy alebo zberné garáže by mali slúžiť ako požičovne mestských vozidiel. Čo je dnes na západe obyčajná fantázia, v Číne sa už stalo skutočnosťou.
Mnohomiliónové čínske mesto Čang-čou je sídlom priemyselnej spoločnosti Kandi Technologies Group. Tá v spolupráci so známou čínskou automobilkou GeelyAutomotive prevádzkuje svetovo úplne ojedinelý systém „zdieľania“ elektromobilov.
Po celom meste buduje obrovské úle – čiže výškové robotické garáže, ktoré ukrývajú niekoľko desiatok malých dvoj- alebo štvormiestnych elektromobilov značky Geely. Tie vzdialene pripomínajú napríklad elektromobil Smart ED. Na jedno nabitie najazdia asi 100 km maximálnou rýchlosťou 75 km/h, čo je do mestskej premávky ideálne.
Zatiaľ dve robotické garáže, do štyroch rokov 500
Záujemcovia o dopravu po meste si môžu auto z „úľa“ požičať za sadzbu okolo 2 EUR/hod. V súčasnej dobe stoja iba dve takéto robotické garáže. Cieľom spoločnosti Kandi je ale mať ich počas štyroch rokov až 500. Vďaka tomu by sa na cestách mesta malo pohybovať až 100 000 elektromobilov.
Celý systém je navyše ľahko adaptovateľný aj do ďalších čínskych miest. Ostatne, to isté sa už stalo s inou službou . V Čang-čou funguje najväčší systém zdieľania a požičiavanie bicyklov v Číne. Ukázal sa byť natoľko populárnym, že sa čoskoro rozšíril aj za jeho hranice.
Čínske mestá v súčasnosti čelia obrovským problémom so znečistením ovzdušia, na ktorom sa automobilová doprava podieľa minimálne 50 %. Čína má dnes vyše 1,35 mld. obyvateľov. Jazdí tam ale iba 120 miliónov áut. Pre zaujímavosť, obdobný pomer počtu obyvateľov a majiteľov áut bol v USA už okolo roku 1940.
Ak by sa mal počet automobilov v Číne naďalej rapídnym tempom zvyšovať, nebude sa v mestách dať ani hýbať, ani dýchať. Čínska vláda preto veľkými dotáciami podporuje rozvoj alternatív, ako sú práve elektromobily, systémy požičiavania áut, robotické garáže alebo hromadná doprava. Bude to ale stačiť?
Čína dnes predstavuje najväčší trh s novými automobilmi na svete. Už pred rokmi tak predbehla Spojené štáty americké, dovtedy považované za automobilovú veľmoc. Lenže 350 miliónov (chudobnejúcich) obyvateľov USA jednoducho nemôžepríliš úspešne „súťažiť“ so štvornásobkom (bohatnúcich) Číňanov.
Zdroj: EkoBonus.cz