Elektromobilita: ktoré faktory najviac ovplyvnia jej skutočný rozmach? (Časť 1.)
Predaj elektrických automobilov po celom svete stúpa, avšak elektromobilita ešte stále nie je bežnou súčasťou dopravného priemyslu. Prinášame preto veľký prehľad faktorov, ktoré ovplyvnia skutočný rozvoj takéhoto spôsobu prepravy, či už ide o fundamentálne faktory ako dojazd, ale aj menej významné faktory, ktoré na predaj elektromobilov zrejme nebudú mať až taký veľký vplyv.
Konkurencieschopnosť cien v porovnaní s spaľovacími motormi
Masové prijatie elektromobilov bude možné iba vtedy, keď dosiahnu elektrické modely rovnaký dojazd ako autá na fosílne palivá. Okrem toho by mali byť na rovnakej alebo aspoň podobnej cenovej úrovni a to bez štátnych dotácii.
Dojazd
Dojazd je jedným z kľúčových faktorov pre odporcov elektromobility. Väčšina vodičov totiž pri akomkoľvek aute očakáva aspoň 600-800 km dojazd. Najmä v krajinách ako USA, kde sú nadmieru populárne SUV modely vyžadujú spotrebitelia od elektrických modelov z hľadiska dojazdu to isté, čo im poskytne dieselový či benzínový model.
Dostupnosť elektrických modelov
Keď sa povie elektromobilita, väčšine z nás sa zrejme vybaví Tesla prípadne Nissan Leaf. Pre predaj elektrických modelov a skutočný rozvoj elektromobility je kľúčové to, aby bol predajca v autosalóne schopný ukázať zákazníkovi aspoň 5 a viac modelov. Toho sa však podľa zverejnených plánov väčšiny automobiliek zrejme dočkáme až v ďalšej dekáde.
Infraštruktúra pre nabíjanie
Na to, aby sa elektromobilita stala skutočnou súčasťou prepravy napríklad aj u nás na Slovensku, bude potrebný dostatočný počet nabíjacích staníc (ideálne s technológiou rýchleho nabíjania). Tie sú potrebné najmä popri diaľniciach a hlavných ťahoch, ale aj v novo-vybudovaných obytných zónach či sídliskách.
Rýchlosť nabíjania
Aký je ideálny čas, ktorý sú vodiči schopní stráviť nabíjaním? Stačí 15-20 minút? Je aj 10 minút veľa? Keď budú na trhu elektromobily s 600-800 km dojazdom, môže sa tento faktor stať skutočne zásadným.
Dostatočná zásoba batérií
Ak elektromobilita zrazu zažije skutočný rozmach a dopyt po elektromobiloch by extrémne stúpol, je možné, že by mali výrobcovia problém s dodávaním batérií. Nárast ich výrobcov a dodávateľov by však teoreticky mohol viesť k zníženiu ich ceny a elektromobily by tak však mohli byť lacnejšie.
Technologický rozvoj batérií
Očakáva sa, že do roku 2025 vstúpia na trh batérie, ktoré oproti tradičným lítiovo-iónovým batériovým balíkom poskytnú 2-3 násobný dojazd. Ak by boli schopné dodať 600-800 km dojazd pri cene nižšej než 100 dolárov na kWh, otázka dojazdu a ceny by bola vyriešená.
Ceny pohonných látok
Je očividné, že pri súčasných cenách pohonných látok nemôžu elektrické modely tradičným autám konkurovať. Ak by z nejakého dôvodu stúpli, mohla by sa elektromobilita pre vodičov stať cenovo atraktívnejšou.
Ekonomické podmienky
Celosvetová, ale aj lokálna ekonomická situácia má veľký potenciál na vplyv predaja tradičných vs. elektrických modelov, či už v pozitívnom alebo negatívnom zmysle.
Čína
Táto krajina je najväčším trhom pre predaj vozidiel na svete. Čínska vláda začala výrazne presadzovať rozvoj elektromobility a snaží sa, aby sa krajina stala globálnym lídrom v oblasti ekologických riešení. To čo sa deje v Číne, logicky ovplyvňuje celý svet. Mnohé automobilky preto vyvíjajú mnoho modelov pre čínsky trh, ale mnoho čínskych modelov má ambície preraziť aj vo zvyšku sveta.
Vládne zákazy/ regulácie
Mnoho krajín svete a najmä v Európe pripravuje, alebo už prijali zákaz vstupu do veľkomiest pre autá s dieselovým pohonom. Keď budú takéto zákazy súčasťou legislatívy, výrobcovia áut budú nútení dramaticky zvýšiť dodávku elektrických modelov.
Vládne dotácie
Aj naša vláda minimálne do 30. júna 2018 prispeje na kúpu elektromobilu či plug-in hybrid od 3-5 tisíc eur. V iných krajinách existuje podpora vo forme daňových úľav či iných zliav. Pre nárast predaja elektrických modelov je určite jedným z významných faktorov.