Ktoré krajiny sú podľa KPMG najviac pripravené na autonómne vozidlá?
KPMG na základe rôznych faktorov vyhodnotila, ktoré krajiny na celom svete sú najlepšie pripravené na autonómne vozidlá v prevádzke.
Index pripravenosti na autonómne vozidlá
KPMG je medzinárodná audítorská spoločnosť, ktorá začiatkom tohto roka zverejnila výsledky tzv. Indexu pripravenosti na autonómne vozidlá (The 2018 Autonomous Vehicles Readiness Index- AVRI). Výsledky poskytujú hĺbkovú analýzu prekážok, ktoré musia krajiny prekonať a hodnotia pripravenosť, ktorá sa krížovo porovnávala medzi 20 krajinami z celého sveta. AVRI je prvou štúdiou svojho druhu, ktorá skúma kde sa jednotlivé krajiny nachádzajú v zmysle postupu a kapacít pre prijatie technológie autonómnych vozidiel. V prvej desiatke z celého sveta sa nachádzajú až štyri európske krajiny.
Najdôležitejšie faktory pre autonómne vozidlá
Index hodnotí každú krajinu na základe štyroch pilierov, ktoré sú integrálnou súčasťou schopnosti krajiny prijať a integrovať autonómne vozidlá. Tieto piliere obsahujú základné oblasti:
- Politika a legislatíva
- Technológia a inovácia
- Infraštruktúra
- Akceptácia zákazníkov
Piliere pozostávajú z množstva premenných, ktoré odrážajú širokú škálu faktorov, ovplyvňujúcich pripravenosť krajiny na autonómne vozidlá. Zahŕňajú napríklad dostupnosť nabíjacích staníc, výskum a rozvoj technológie, všeobecnú náladu a pripravenosť populácie či vplyv na životné prostredie. Ktorá krajina z celého sveta je teda najlepšia pripravená?
Ktorá krajina je najlepšie pripravená na autonómne vozidlá?
V prvej trojici najlepšie pripravených štátov sú zástupcovia troch kontinentov. Najviac pripravené na autonómne vozidlá je podľa KPMG Holandsko. Táto európska krajina má podľa KPMG má intenzívne využívané, dobre rozmiestnené a udržiavané cesty. Silná je aj telekomunikačná infraštruktúra. Okrem toho je vláda otvorená rozsiahlym testom pre osobné a nákladné automobily s autonómnou technológiu. Z právneho hľadiska je však zatiaľ povinné, aby sa zatiaľ aj v autonómnych vozidlách nachádzal niekto, kto dokáže prevziať kontrolu nad vozidlom. Takýmto spôsobom sa napríklad testovali autonómne vozidlá v roku 2016 na trase medzi stanicou Ede-Wageningen a univerzitou vo Wageningen. Vláda ale predložila Snemovni reprezentantov návrh zákona, vďaka ktorému by malo byť možné jazdiť aj bez šoféra. Musí však existovať spôsob, ako autonómne autá monitorovať a kontrolovať na diaľku, aby sa dalo v prípade potreby zasiahnuť.
Slovensko a autonómne vozidlá
Druhou krajinou, ktorá je podľa indexu KPMG najlepšie pripravená na autonómne vozidlá, je Singapur. Ďalej nasledujú USA, Švédsko, Veľká Británia, Nemecko, Kanada, Spojené Arabské Emiráty a Nový Zéland. Prvú desiatku uzatvára Južná Kórea. V druhej desiatke sa postupne umiestnili Japonsko, Rakúsko, Francúzsko, Austrália, Čína, Brazília, Rusko, Mexiko a India. Slovensko sa v rebríčku neumiestnilo. Podľa portálu Euroactiv.sk sa ale Slovensko chce aktívne zapojiť do testovania prepojených a autonómnych vozidiel v Európskej únii. Vláda preto spolu s partnermi zo súkromného sektora a akademickej obce chystá projekt cezhraničnej testovacej dráhy pre automobilky a dodávateľov moderných technológií do áut. Prvá má byť na diaľnici medzi Bratislavou a Brnom. Okrem toho však bude potrebné vytvoriť potrebnú legislatívu. Tá je zatiaľ jednou z najväčších prekážok skutočného prijatia autonómnej mobility v mnohých krajinách po celom svete.
Zdroj:
https://home.kpmg.com
https://nos.nl
https://euractiv.sk