Lightyear One je solárny elektromobil, ktorý poskytne dojazd 725 kilometrov
Solárny elektromobil od holandskej spoločnosti je prvým vozidlom svojho druhu s dlhým dojazdom, zaujme aj elegantným dizajnom.
Solárny elektromobil Lightyear One
Holandská start-upová spoločnosť Lightyear odhalila prototyp nového modelu- solárny elektromobil One, ktorý by mal podľa výrobcu poskytnúť dojazd 725 km. Ide o prvé vozidlo, poháňané solárnou energiou, vyrobené pre skutočný spotrebiteľský trh. Lightyear uviedla, že už predala viac „než stovky kusov“, i keď s výrobou vozidla plánuje začať v roku 2021. Cena elektromobilu je 149-tisíc eur, ale výrobca pri rezervácii vyžaduje úhradu vo výške 119-tisíc eur. Koncom minulého roka Lightyear oznámila partnerstvo so spoločnosťou Leaseplan a otvorila výrobný závod v holandskom meste Helmond.
Ultra-efektívny solárny elektromobil
Lightyear One sa nabíja, podobne ako iné elektromobily, prostredníctvom zásuvky. Nejde však o bežný elektromobil pokrytý solárnymi článkami. Bol totiž od úplného začiatku navrhnutý tak, aby maximalizoval výkon batérie, ktorá dokáže získavať energiu priamo zo slnečných lúčov. Výrobca pri jeho návrhu aplikoval filozofiu „ultra-efektivity“ a sústredil na sa na to, aby vyrobil čo najľahšie a najdynamickejšie auto a získal čo najdlhší dojazd pri pomernej malej batérii. Strecha a kapota sú preto pokryté solárnymi článkami na celkovej ploche 5 m², ktoré chráni ochranné sklo. Ak nie sú k dispozícii slnečné lúče, solárny elektromobil sa dá nabíjať aj priamo zo siete a podľa zakladateľa a riaditeľa Lightyear, Lexa Hoesloota sa pomocou bežnej 230 V zásuvky cez noc nabije na dojazd 400 km. Podporuje však aj technológiu rýchleho nabíjania.
Koľko energie poskytne solárny elektromobil?
Na webovej stránke výrobcu sa dá podľa polohy vypočítať, koľko percent z prejazdených kilometrov sa dá nabiť priamo zo slnka. Výrobca odhaduje, že pri 20-tisíc km ročne v Bratislave by mal solárny elektromobil pokryť 61 km na deň energiou zo slnka. Spoločnosť Lightyear One založili študenti Eindhovenskej univerzity a bývalí konkurenti z inžinierskej súťaže World Solar Challenge, zameranej na výrobu vozidiel na solárny pohon. Má bohaté skúsenosti z minulosti, keď ešte pod starým názvom Stella žala úspechy so svojimi solárnymi vozidlami Stella a Stella Lux.
Zdroj:
https://lightyear.one/
https://www.drivingelectric.com