Námorná preprava a jej elektrická budúcnosť
Námorná preprava a jej budúcnosť spočíva vo využití elektrických výletných lodí, trajektov aj nákladných lodí.
Námorná preprava a nutnosť jej transformácie
Námorná preprava donedávna predstavovala jeden z najzaostalejších dopravných systémov. To sa ale v súčasnosti rýchlo mení keďže výrobcovia lodí a prepravné spoločnosti pomaly začínajú využívať rôzne alternatívy k fosílnym a olejovým palivám. Jednou z nich je aj nórska spoločnosť Hurtigruten, ktorá už od roku 1893 ponúka výletné plavby po celom svete. V roku 2018 a 2019 by mala začať využívať dve nové výletné lode na hybridný pohon. Hybridná technológia by tak mala na more priniesť environmentálne udržateľné dopravné prostriedky. Nové lode by mali zároveň ušetriť asi 20% nákladov na palivo a mali by sa využívať najmä v oblasti Arktídy a Antarktídy.
Námorná preprava a alternatívny pohon
Podľa riaditeľa spoločnosti Hurtigruten, Daniela Skjeldama, je budúcnosť námornej prepravy bez pochýb tichá a bez emisií. Nové lode by mali byť ukážkou toho, že hybridný pohon už je dnes možný aj pri veľkých lodiach. Dve nové lode budú pomenované po najvýznamnejších nórskych polárnikoch MS Roald Amundsen a MS Fridtjof Nansen. To, že námorná preprava potrebuje nové, ekologickejšie prostriedky si uvedomuje aj ďalšia nórska spoločnosť Yara. Tá sa venuje vývoju hnojív a rôznym iným environmentálnym riešeniam. V máji tohto roku oznámila, že uzatvorila partnerstvo so spoločnosťou Kongsberg a spolu by mali postaviť prvú autonómnu loď, ktorá nebude produkovať žiadne emisie. Yara Birkenland, ako by mala byť loď pomenovaná, bude prvou plne elektrickou a autonómnou kontajnerovou loďou na svete.
Námorná preprava prispeje ku globálnej udržateľnosti
Yara Birkenland by mala začať svoju prevádzku v druhej polovici roku 2018. Podľa výrobcu by mala ročne ušetriť až 40-tisíc výjazdov nákladných áut na dieselový pohon. Momentálne je totiž každý deň potrebných až 100 ciest nákladných áut na dieselový pohon na prepravu produktov z fabriky Yara do prístavov Brevik a Larvik, odkiaľ sa tovar doručuje do celého sveta. Pomocou novej, autonómnej lode sa tak preprava presunie z ciest na more. To znamená menej hluku, prachu a emisií. Zároveň sa zvýši bezpečnosť lokálnej cestnej dopravy. Na začiatku prevádzky bude loď ovládaná posádkou, ale očakáva sa, že plne autonómna prevádzka bude reálna už v roku 2020. Mala by byť významným krokom ku splneniu cieľov udržateľnosti, ktoré si stanovila OSN, keďže námorná doprava je jednou z oblastí, ktorá môže k znižovaniu našej uhlíkovej stopy prispieť.
Zdroj:
http://yara.com
https://www.hurtigruten.us