Nové nabíjacie stanice v Holandsku elektromobily nielen nabíjajú, ale aj vybíjajú
Utrecht je prvým holandským mestom, ktoré nainštalovalo nabíjacie stanice tohto typu, po celom meste je ich celkovo 145.
Obojsmerné nabíjacie stanice
Holandské mesto Utrecht slávnostne spustilo nový systém nabíjania elektromobilov. Nové nabíjacie stanice využívajú technológiu obojsmerného nabíjania, vďaka ktorej sa dá elektromobil nabiť, ale aj vybiť. Obojsmerné nabíjanie, alebo Vehicle-to-grid (V2G) je súčasným trenom elektromobility najmä kvôli tomu, že pomáha k vyššej stabilite elektrickej siete. Projekt je výsledkom spolupráce medzi spoločnosťou Renault a We Drive Solar, organizáciou z Utrechtu. Jej riaditeľ, Robin Berg vysvetlil, že vďaka tomu, že sa dajú elektromobily nabíjať, sa dá čistá energia zo slnka zároveň vrátiť do elektrickej siete.“ Slávnostné spustenie systému zahájil kráľ Willem-Alexander, ktorý na čerstvo nabitom elektromobile zároveň odišiel.
Nabíjacie stanice a energia z obnoviteľných zdrojov
Auke Hoekstra pôsobí na Technickej univerzite v Eindhovene a dlhodobo sa venuje výskumu obojsmerného nabíjania. Je silným zástancom elektromobility, ale verí, že by mali elektrické dopravné prostriedky poháňať nabíjacie stanice, ktoré využívajú obnoviteľné zdroje energie ako je slnko či vietor. Dodáva však, že „sa to ľahšie povie, než urobí. Donedávna totiž prevládal názor, že to nie je možné, keďze slnko nesvieti vždy a vietor nefúka stále.“ Podľa neho je ale často k dispozícii maximálne množstvo energie z obnoviteľných zdrojov, i keď v tom čase neexistuje dostatočný dopyt. Slnko napríklad svieti najintenzívnejšie počas obeda, ale energetická špička prichádza až navečer. Vtedy treba čerpať energiu z elektrární, ktoré dokážu dopyt pokryť, ale energia pochádza prevažne z fosílnych palív. Takáto produkcia energie však stále produkuje emisie.
Nabíjacie stanice budúcnosti
Riešením problému s nestabilitou množstva slnka a vetra je podľa Hoekstru práve obojstranné nabíjanie. Vďaka nej totiž môže elektromobil fungovať ako úložisko energie. „Niekedy totiž máte prebytok čistej energie, ktorú je možné uskladniť priamo vo svojom aute a vďaka tejto technológii je možné vrátiť ju do elektrickej siete.“ Nejde však iba o domácnosti. Spoločnosť Nissan podobnú technológiu V2G (Vehicle-to-Grid) využíva na čiastočné energetické zásobovanie svojho ústredia v USA. Kritici obojsmerného nabíjania namietajú, že časté nabíjanie a vybíjanie elektromobilu spôsobuje nadmerné opotrebovanie batérie. S tým súhlasí aj Hoekstra, ale dodáva, že postupne nachádzame spôsoby ako tomu zabrániť. „Na začiatku mojej kariéry by batéria, ktorá využíva obojsmerné nabíjanie, vydržala asi tri roky, momentálne asi 30 rokov.“ Preto si myslí, že má technológia obrovskú budúcnosť a obojsmerné nabíjanie bude „jedným kľúčových prvkov elektromobility na pohon z obnoviteľných zdrojov.“
Zdroj:
https://nos.nl
https://media.renault.nl