Revolučné lítium-iónové batérie, ktoré sú silnejšie a stoja o polovicu menej
Lítium-iónové batérie, ktoré sú dnes dostupné najčastejiše v elektromobiloch majú jednu podstatnú nevýhodu v podobe ich vysokej ceny. Americký startup so sídlom v Cambridge, v štáte Massachusetts ale verí, že dokáže na tomto produkte zmeniť niekoľko podstatných vecí natoľko, že zníži náklady na výrobu týchto batérií až o 50% a nijako sa neoslabí ich účinok. Skôr naopak.
V startupe s názvom 24M dokázali vyvinúť tzv. „polotuhé“ lítium-iónové batérie. Spoločnosť, ktorú vedie profesor Dr. Yet-Ming Chiang z MIT (Massachusetts Institute of Technology) sľubuje výrazné, až polovičné zníženie výrobných nákladov, vďaka tomuto novému typu Li-Ion batérie.
V čom konkrétne sa bude teda táto batéria odlišovať od bežnej lítium-iónovej batérie? Startupu 24M sa podarilo až o 80% znížiť množstvo nenabíjateľných materiálov, z ktorých sa batéria skladá. Konkrétne sa teda jedná o redukciu podporných plastov a kovov, ktorá dokáže znížiť výrobné náklady na lítium-iónové batérie o už spomínaných 50%. Ďalšou výhodou je, že bez týchto materiálov bude takáto batéria v porovnaní s bežnou Li-Ion batériou rovnakých rozmerov samozrejme oveľa silnejšia.
Štandardná konštrukcia bežnej lítium-iónovej batérie nie je ideálna. „Lítium-iónové batérie boli prvý krát vyvinuté na konci 80-tych rokov a na trhu sa objavili v roku 1991. A hoci sa odvtedy základná konštrukcia, ako aj výrobné metódy systematicky zlepšili, vo svojej podstate sa nikdy nezmenili,“ povedal Dr. Chiang. Zmena prichádza až teraz, keďže startup 24M dokázal znížiť výrobné náklady a zvýšiť silu menších batérií, no to však nie je všetko.
Revolúcia nastane aj vo výrobnom procese, lítium-iónové batérie sa budú vyrábať rýchlejšie
Nápad na zmenu konštrukcie lítium-iónových batérií, podľa startupu 24M umožní výrobu týchto batérií aj v oveľa menších továrňach, než tomu bolo doteraz a to dokonca v rýchlejšom tempe. Nový proces výroby by mal zabrať iba pätinu z dĺžky času, ktorú zaberie bežný, zaužívaný spôsob, čo môže skutočne znamenať revolúciu vo výrobe Li-Ion batérií.
Batérie od 24M neobsahujú kvapalné rozpúšťadlá, to znamená, že ich výroba nevyžaduje sušenie, zatiaľ čo pri zaužívanom procese výroby je sušenie nevyhnutné. A práve aj z tohto dôvodu sú pre výrobu bežných Li-Ion batérií potrebné väčšie továrne, zatiaľ čo výrobný proces batérií od 24M nebude vyžadovať podobné rozmery.
Spoločnosť plánuje spustiť predaj týchto batérií v priebehu roka 2017, s tým, že testy začínajú už budúci rok. Lítium-iónové batérie, s ktorými startup 24M prichádza ale nepredstavujú samostatný projekt, akým sú napríklad Powerwall batérie od Tesly, ale ide skôr o batérie, ktoré by teoreticky mohli byť použité ako súčasť Powerwall batérií alebo štandardne ako súčasť elektromobilov.
zdroj: mashable.com (http://mashable.com/2015/06/26/24m-lithium-ion-batteries/)
Viac na podobné témy si môžete prečítať aj tu:
https://www.setri.sk/elektrobicykel-s-pouzitim-novych-sodikovo-ionovych-baterii/
https://www.setri.sk/giganticka-bateria-pre-solarne-a-veterne-elektrarne-je-v-britanii/