Slovinská spoločnosť vyrába motory do elektromobilov, umiestnené v kolesách
Spoločnosť Elaphe vyvinula motory, ktoré sa zabudujú do kolies vozidla. Testovala ich v tých najnepriaznivejších podmienkach počasia.
Motory plne integrované do kolies
V súčasnosti nie je veľmi bežné vidieť elektromobily, ktoré majú motory zabudované v kolesách. Je to najmä preto, že kolesá musia odolávať veľkej záťaži. Neustále totiž narážajú a tlmia nárazy, musia prekonávať nerovné povrchy, obrubníky či výmole. Elektrické motory zabudované v kolesách by takéto podmienky jednoducho nevydržali. Slovinská spoločnosť však vyvinula motor do elektromobilov, ktorý je iný. Je priamo a kompletne integrovaný do kolesa spolu s kotúčovými alebo bubnovými brzdami ložiskami a všetkým, čo automobiloví výrobcovia bežne montujú až na konci.
Kolesové motory poskytnú extra priestor
Takéto kolesové motory pritom výrobcom elektromobilov môžu pomôcť zdôrazniť hlavné výhody elektrických modelov. Nepotrebujú totiž taký veľký priestor pre motor, ale iba menšie miesto pod nohami na podlahe vozidla pre batériový balík. Vnútri preto poskytnú omnoho viac miesta, ktoré sa môže použiť na iné účely. Kolesové motory dokonca nevyžadujú osobitný priestor, keďže už sú zabudované priamo v tele vozidla. Bez nápravy či prevodovky by dokonca mohli zlepšiť efektivitu a zvýšiť dojazd, ktorý je jedným z najčastejších obáv záujemcov o elektrické autá. Ešte minulý rok spoločnosť demonštrovala zrejme najlepší výkon takéhoto typu motoru na svete. Testovala ho na platforme BMW X6 s elektrickým pohonom, využívajúcim motor typu 4 Elaphe™ L-type. Výsledok? Akcelerácia z 0 na 100 km/h za menej než 4,9 sekundy pri váhe 2390 kg.
Ako môžu kolesové motory zvýšiť efektivitu?
Ďalšou výhodou takéhoto typu motoru je, že môžu teoreticky zjednodušiť systémy riadenia trakcie a stability. Namiesto toho, aby vývojári museli kontrolovať výkon a brzdenie osobitne, môžu v takomto prípade priamo kontrolovať krútiaci moment a odpor na každom kolese spoločne. Pri jazde po snehu sa tak napríklad dá zvýšiť výkon na centralizovaný pohon. Podobnú technológiu už vyvíjajú aj ďalší výrobcovia ako napríklad Bosch. Ten vyvinul E-Axle, ktorý kombinuje motor, prevodovku a jednotku na kontrolu výkonu na jednej náprave, ktorá sa dá zabudovať do existujúceho dizajnu vozidla, podobne ako samostatná zadná náprava pri modeloch SUV s pohonom všetkých kolies. Zatiaľ nie je jasné, kedy uvidíme kolesové motory od Elaphe v elektrických SUV, ale táto slovinská spoločnosť je na dobrej ceste vyriešiť jednu z najväčších obmedzení v oblasti motorov.
Zdroj:
http://in-wheel.com
https://www.prnewswire.com