Stabilizované vodíkové palivo by mohlo poskytnúť dlhší dojazd za nižšiu cenu
Izraelsko-austrálska spoločnosť vyvíja stabilizované vodíkové palivo v kvapalnej forme, ktoré by malo byť kombináciou najlepších vlastností benzínu, vodíka a batérií.
Vodíkové palivo pre čistú budúcnosť
Čoraz viac ľudí po celom svete prestáva využívať fosílne palivá ako sú benzín či nafta. Niektorí to robia z ekologických dôvodov, niektorí viac nechcú tieto palivá podporovať kvôli geo-politickým princípom a mnohí začínajú využívať elektrický pohon kvôli jeho výkonnostnému potenciálu. Zdá sa preto, že fosílne palivá budú na konci nášho storočia minulosťou. Aké sú však alternatívy? Jednou z nich by mohlo byť stabilizované vodíkové palivo, ktoré momentálne vyvíja izraelsko-austrálska spoločnosť Electriq Global.
Ekologické a lacné vodíkové palivo
Podľa výrobcu je nové, vodíkové palivo lacnou, čistou a recyklovateľnou tekutinou, ktorá by sa mohla stať palivom budúcnosti. Electriq uvádza, že stabilizovala vodík v kvapalnej forme a vďaka tomu by mal byť nenáročný na prepravu a uskladňovanie. Pri použití špeciálnej nádrže štandardnej veľkosti by mala táto nová pohonná látka stáť asi polovicu ceny ekvivalentu ceny benzínu. Okrem toho by však v porovnaní s benzínom mala poskytnúť dvojnásobný dojazd a to bez akýchkoľvek nežiaducich emisií. Hovorca spoločnosti Electriq, Michael Simonetti pritom povedal, že recept je „prekvapivo jednoduchý“ a nevyžaduje žiadne neobvyklé alebo drahé prvky. Výsledkom je palivo, ktoré obsahuje asi 3% vodíka a 97% podporného materiálu.
Ako funguje vodíkové palivo
Stabilizované vodíkové palivo by sa malo dodávať na benzínové stanice pomocou tankerov, podobne ako bežný benzín či nafta. Šoféri by ho mali čerpať do špeciálnej nádrže, ktorá má osobitný modul s názvom Switch, ktorý do nádrže vypustí malé množstvo katalyzátora. Ten z pohonnej hmoty uvoľní samotný vodík, ktorý je nasmerovaný priamo do palivového článku a prekonvertovaný na elektrickú energiu, poháňajúcu elektromobil. Od momentu, kedy vodík prichádza do palivového článku, je proces štandardný a funguje rovnako ako pri bežných palivových článkoch. Akonáhle sa spotrebuje všetok vodík z paliva, musí šofér opäť načerpať palivo. Čo je ale na tejto pohonnej látke unikátne, zvyšná časť paliva je kompletne recyklovateľná.
Zdroj:
https://www.electriq.com
https://newatlas.com