Tesla Model 3: kto sú najvýznamnejší konkurenti?
Tesla spustila distribúciu svojho očakávaného elektromobilu, ale jej najväčšou konkurenciou stále ostávajú tradičné, benzínové modely.
Tesla vedie rebríček predaja elektromobilov
Podľa Tesly si do roku 2020 kúpi každý rok elektromobil viac než milión ľudí. Dúfajú zároveň, že väčšina z nich bude práve dlho očakávaný Model 3. Podľa súčasného stavu však tieto očakávania viac než optimistické. Iba v Spojených štátoch totiž predaj elektrických modelov za minulý rok predstavuje len 1% z celkového počtu 17,55 miliónov predaných áut. Jeden z najväčších konkurentov Tesly, General Motors so svojím vlajkovým modelom Chevrolet Bolt zatiaľ nezaznamenal veľmi úspešný predaj. Spoločnosť dokonca oznámila prerušenie produkcie počas leta, aby sa vyprázdnili zásoby. To isté platí aj pre elektromobily od iných výrobcov. Tesla a jej Model 3 je teda zatiaľ jednoznačným lídrom na poli elektromobility. Ich ďalšie modely S a X spolu zabrali viac než polovicu z celého predaja elektromobilov v USA za rok 2016. To je viac než 12 modelov od iných výrobcov dokopy.
Ako presvedčiť zákazníkov ku kúpe elektrického modelu?
Tesla je tak momentálne najhodnotnejšou spoločnosťou na poli elektromobility a to všetko iba po 14 rokov od jej založenia. Zdá sa teda, že Elon Musk (riaditeľ Tesly) by mal byť viac než spokojný. Opak je však pravdou. Najväčšou konkurenciou totiž nie sú iné elektromobily. Ostávajú ňou stále autá na benzínový pohon. Na to, aby Tesla uspela, potrebuje prekonať trh s autami na konvenčný pohon. Na to bude potrebovať zákazníkov, ktorí budú ochotní vzdať sa fosílnych palív, čo sa však zatiaľ celkom nestalo. Kľúčom k tomu je nájsť spôsob, ako predať autá šoférom, ktorí stále považujú elektromobily za nespoľahlivé či nepraktické. Inak sa môže stať, že sa drahá (a momentálne nenávratná) investícia bude úplne zbytočná. To znamená, že Tesla bude musieť každý rok nájsť aspoň taký počet kupcov na svoje modely koľko má momentálne nahromadených objednávok, čakajúcich na vybavenie. Odborníci ale tvrdia, že v USA je to veľmi nepravdepodobné. Odhaduje sa totiž, že predaj áut v USA by mal v nasledujúcej dekáde poklesnúť asi o 15%, čo zahŕňa aj elektrické modely.
Tesla a jej obrovská výhoda, Elon Musk
Zástancovia elektromobily však oponujú, tým, že trh s elektromobilmi stúpol od roku 2015 do roku 2016 o 40% a za posledných 5 rokov až o 32%. Nezisková organizácia Union of Concerned Scientists odhaduje, že ak bude tento trend pokračovať, do roku 2025 by malo byť na amerických cestách až 10% zo všetkých áut na elektrický pohon. Dovtedy ale bude na trhu množstvo modelov od iných značiek než Tesla. Tá ma však podľa niektorých odborníkov výhodu v tom, že ľudia si ich modely nekupujú kvôli pohonu, ale značke. Ľudia totiž dôverujú Muskovi a svojim spôsobom modely od Tesly kupujú, aby zachránili svet a veria, že práve Musk by to mal so svojimi vizionárskymi projektami dokázať. Na to, aby sa Model 3 stal skutočne masovým vozidlom to však asi stačiť nebude. Zásadným bude skôr vybudovanie dostatočnej siete nabíjacích staníc a dojazd. To totiž stále ostáva najväčšou obavou pri kúpe elektrického modelu, či už Tesly alebo inej značky a nielen v USA.
Zdroj:
https://qz.com