V Dánsku začal svoju prevádzku najväčší elektrický trajekt na svete
Nový elektrický trajekt, vyvinutý v rámci projektu E.U. Horizon 2020 je prvým plavidlom takéhoto druhu, ktoré má dostatočnú kapacitu na bežnú prevádzku, ale aj núdzové situácie.
Elektrický trajekt Ellen
V auguste absolvoval svoju prvú plavbu na trase medzi dánskymi mestami Søby a Fynshav unikátny elektrický trajekt Ellen. Jeho nová trasa je dlhá asi 40 km a na jeho palubu sa zmestí približne 30 vozidiel a 200 pasažierov. Na to, aby sa obmedzila váha plavidla, umiestnili inžinieri časť pre pasažierov a automobily na tú istú úroveň. Podľa výrobcu batérie, švajčiarskej spoločnosti Lechanché je trajekt je poháňaný batériou s „bezprecedentnou“ kapacitou 4.3MWh. Výroba celého plavidla pritom trvala asi dva roky.
Elektrický trajekt ušetrí emisie
Batériový balík trajektu využíva vysoko-energetické lítiovo-iónové články G-NMC s jedinečnými bezpečnostnými prvkami vrátane dvojvrstvového laminovaného dizajnu a keramických separátorov. Batériový systém je rozdelený do 20 jednotiek, z ktorých každá je pripojená k samostatnému konvertoru, ktorý kontroluje energetický výstup. Spoločnosť Leclanché navrhla systém námorných regálov vrátane protipožiarnych a hasiacich systémov. Partnerom projektu , ktorý získal typové schválenie DNV GL bol Dánsky námorný úrad a elektrický trajekt sa zároveň plaví pod jeho vlajkou. Podľa riaditeľa spoločnosti Lechanché, Anila Srivastava trajekt ročne ušetrí 2-tisíc ton CO2 emisií, 42 ton NOx emisií a 1,4 ton SO2.
Elektrický trajekt Tallus
Plne elektrický pohon pre projekt dodala spoločnosť Danfoss Editron. Systém pozostáva z dvoch hnacích motorov s výkonom 750 kW a dvoch prúdových motorov s výkonom 250 kW. Spoločnosť tiež poskytla systém na riadenie výkonu lode, pobrežnú nabíjaciu stanicu a nabíjacie rameno pre batériu trajektu. Danfoss Editron takisto dodala potrebné vybavenie elektrického pohonu pre elektrický trajekt Tellus, ktorý je najväčším hybridným elektrickým trajektom vo Švédsku. Na dvojkilometrovej trase poskytne kapacitu pre 297 pasažierov a 80 áut. Oba projekty podporila aj Európska únia, ktorá chce do roku 2030 spustiť prevádzku ďalších 100 trajektov tohto druhu.