V Indii začal premávať prvý vlak na solárny pohon
Prvý vlak na solárny pohon v tejto krajine by mal spolu s ďalšími opatreniami v nasledujúcej dekáde pomôcť ušetriť viac než 5 miliárd eur.
Najväčšia železničná sieť v Ázii
India má najväčšiu železničnú sieť spomedzi všetkých krajín v Ázii. V súčasnosti je 34,6% všetkého tovaru a 48,8% pasažierov prepravovaných pomocou vlakov, poháňaných dieselovými lokomotívami. Až na 38- tisíc km trás (z celkového 66-tisíc km v celej krajine) premávajú dieselové vlaky. V rokoch 2014 a 2015 železnice dokonca spotrebovali 2 780 miliónov litrov nafty, čo predstavuje 3,5% celkovej spotreby nafty na národnej úrovni. Preto sa železničná spoločnosť snaží znižovať účty za energiu rôznymi spôsobmi, najmä využívaním alternatívnych palív ako napríklad bio-nafty. Nedávno však v Indii predstavili novinku, ktorá by mala výrazne ušetriť náklady a prispieť k znižovaniu produkcie emisií: vlak na solárny pohon DEMU (diesel electrical multiple unit).
Vlak na solárny pohon DEMU
Vlak na solárny pohon bude premávať na 200 km trase Sarai Rohilla (Dillí)- Farukh Nagar (Harijána). I keď bude vlak poháňaný naftovou lokomotívou, solárne panely, umiestnené na jeho streche budú dodávať energiu do svetiel, informačných tabúľ či vetracích zariadení. Indické železnice odhadujú, že už jeden takýto vlak so šiestimi vagónmi, ktoré majú nainštalované solárne panely, ušetrí ročne 21-tisíc litrov nafty. To predstavuje takmer 17-tisíc eur. Solárne panely stáli asi 84-tisíc eur. Boli vyrobené v Indii v rámci iniciatívy „Make in India“ a dodávajú energiu do batérie, ktorá zásobí vlak až 72 hodín.
5/ A solar power DEMU train with six trailer coaches will save about 21,000 Litres of Diesel & thereby bring cost saving of Rs.12 Lac/ year pic.twitter.com/BIgI0QKS7R
— Ministry of Railways (@RailMinIndia) July 14, 2017
Vlak na solárny pohon zníži emisie a ušetrí náklady
Indické železnice majú v rámci využívania energie zo slnka ambiciózny plán. Do roku 2020 totiž plánujú vygenerovať 1 000 MW solárnej energie. Do roku 2025 by to malo byť až 5 000 MW. Vlak na solárny pohon určite nie je posledný, železnice plánujú inštalovať panely aj na ďalšie súpravy. Zároveň budú inštalovať solárne panely aj na vlakové stanice a už budúci rok by mali ušetriť až 270-tisíc ton CO2 emisií. Tieto čísla však nie sú dôležité iba pre prepravcu, ale mali by prispieť k indickému národnému plánu. Ten predpokladá, že do roku 2022 by mala krajina vyprodukovať 175 GW energie pomocou obnoviteľných zdrojov energie.
Zdroj:
http://www.dnaindia.com
http://indiatoday.intoday.in
http://indiatoday.intoday.in
Solárne kolektory
Úspora až 70 %, dlhá životnosť, záruka 12 rokov a príspevok na inštaláciu až 1750 €.