Od roku 2040 budú v Nórsku na krátkych trasách premávať iba elektrické lietadlá
Nórsko plánuje v rámci znižovania karbónových emisií využívať na kratšie trasy od roku 2040 výhradne elektrické lietadlá.
Elektrické lietadlá znížia emisie
V júli tohto roka nastúpili nórsky minister dopravy Ketil Solvik-Olsen a Dag Falk-Petersen, riaditeľ leteckej spoločnosti Avinor na špeciálny let. Za prítomnosti novinárov vstúpili na palubu dvoj-miestneho lietadla Alpha Electro G2, ktoré vyrobila slovinská spoločnosť Pipistrel. Následne absolvovali krátky let ponad Oslom, ktorý osobne odpilotoval Falk-Petersen. Ako už naznačuje meno, ide o lietadlo, plne poháňané elektrickou energiou z batérie. Tento let bol symbolickým začiatkom stratégie krajiny na postupné znižovanie karbónových emisií, keďže dopravný priemysel je jedným z najvýznamnejších producentov škodlivých emisií. Nórsko totiž chce, aby sa od roku 2040 na krátke vzdialenosti využívali výhradne elektrické lietadlá.
Kedy budú komerčne dostupné elektrické lietadlá?
Ide o jeden z najambicióznejších plánov na znižovanie produkcie emisií v rámci leteckého priemyslu. Tento plán však má menší háčik. Zatiaľ totiž neexistujú elektrické lietadlá štandardnej veľkosti pre bežné komerčné aerolinky. Momentálne je totiž trh s elektrickými lietadlami pomerne malý a na to, aby sa Solvik-Olsen a Falk-Petersen mohli bezpečne preletieť lietadlom, ktoré poskytne miesto pre dve dospelé osoby, museli dokonca pred letom držať prísnu diétu. Falk-Petersen si ale myslí, že situácia sa veľmi rýchlo zmení. Nórsko chce vyzvať letecké spoločnosti, aby vybudovali lietadlá na elektrický pohon pre 25 až 30 pasažierov, ktoré by mali začať premávať v roku 2025. V priebehu jedného až dvoch rokov chce preto vytvoriť program na verejné obstarávanie. Falk-Petersen je presvedčený, že elektrifikácia takýchto dopravných prostriedkov je uskutočniteľná.
Zelený letecký priemysel
Elektrifikácia leteckého priemyslu pritom momentálne zažíva obrovský boom. Po celom svete v súčasnosti prebieha viac než 100 projektov v rámci vývoja lietadiel na elektrický pohon. Príkladom je slovinská spoločnosť Pipistrel. Jej hovorkyňa Taja Boscarol uviedla, že spoločnosť momentálne buduje „viacero štvor-miestnych modelov“. Najvýznamnejším je Taurus G4, prvé plne elektrické štvor-miestne lietadlo na svete. Okrem toho experimentujú s rôznymi systémami pohonov a vyvinuli hybridný motor pre štvor-miestne lietadlo. Motor je plne funkčný a lietadlo by malo podľa plánu vzlietnuť v roku 2019. Do roku 2025 chcú vyvinúť 19-miestne lietadlo s hybridnými palivovými článkami. Ďalšou spoločnosťou je aj Zunum Aero. Tá by chcela do roku 2022 vyvinúť 12-miestne elektrické lietadlo na krátke trasy a do roku 2027 50-miestne elektrické lietadlo s doletom 1600 km. Riaditeľ spoločnosti, Ashish Kumar, si však myslí, že už koncom 20-tych rokov sa im podarí vybudovať až 100-miestne elektrické lietadlá s doletom 2400 km. Zdá sa teda, že budúcnosť leteckého priemyslu bude zelená a elektrifikácia by mohla výrazne prispieť k znižovaniu emisií.
Zdroj:
https://www.pipistrel.si
http://www.bbc.com
Solárne kolektory
Úspora až 70 %, dlhá životnosť, záruka 12 rokov a príspevok na inštaláciu až 1750 €.