Na nemeckom sídlisku Vauban sú automobily už 20 rokov takmer minulosťou
Pred dvadsiatimi rokmi bolo toto sídlisko vybudované ako radikálny experiment, teraz ale dokazuje, že automobily nie sú ku každodennému životu nevyhnutné.
Automobily obmedzené na minimum
Sídlisko Vauban sa nachádza v nemeckom meste Freiburg, neďaleko francúzskych hraníc. Pred dvadsiatimi rokmi sa jeho zástupcovia rozhodli, že automobily a ich využívanie nie je nevyhnutné. Ich vlastníctvo sa v tejto oblasti dokonca stalo starosťou navyše. Na uliciach nenájdete žiadne parkovacie miesta, ľudia bicyklujú a chodia po strede cesty a deti sa na uliciach hrajú bez dozoru rodičov. Automobily majú síce povolený vjazd, ale maximálna rýchlosť je obmedzená na 5 km/h. Okrem toho majú chodci vždy prednosť a vozidlá môžu zastavovať iba na účel vykladania a nakladania tovaru. I keď sa to môže zdať nepredstaviteľné, tento koncept má veľký úspech a sídlisko dnes funguje ako modelový príklad pre dizajn sídlisk v budúcnosti.
Automobily nie sú potrebné
Pred dvoma desaťročiami bolo sídlisko Vauban postavené ako radikálny experiment v oblasti udržateľnosti. Aj v roku 2019 ostáva v istom zmysle rovnako radikálnym riešením, ale aj obrovským úspechom. Dopyt po bývaní tu prevažuje nad ponukou a iba pár rodín vlastní automobily. Aj tí, ktorí vozidlo vlastnia, viac uprednostňujú bicykel a auto využívajú iba keď je to ozaj nutné. Almut Schuster, ktorý tu žije a pracuje 18 rokov potvrdzuje, že pre každodenný život nie je auto naozaj potrebné. Obchody, kaviarne, reštaurácie, kancelárie a školy sú totiž umiestnené tak, aby sa do nich 5-tisíc obyvateľov pohodlne dostalo pešo. Ak potrebujú ísť do mesta, či ešte ďalej, odvezie ich tam za 15 až 20 minút autobus, či vlak. Mesto Freiburg má 220-tisíc obyvateľov a je známe svojím environmentálnym prístupom. Do samotného centra sa automobily nedostanú už od 60-tych rokov. Vauban sa od ostatných častí líši aj atmosférou. Počas pekných slnečných dní je vidieť množstvo ľudí na uliciach, alebo pri obchodoch, kde sedia na lavičkách okolo malých záhradiek s bylinkami a rozprávajú sa.
Modelové sídlisko
Luc Nadal, ktorý je riaditeľom pre urbánny rozvoj v neziskovom Inštitúte pre dopravu a rozvoj (ITDP) dodáva, že kľúčovým pre zníženie počtu áut je obmedzenie parkovania. Susedné sídlisko Riesenfeld má totiž rovnako ambiciózne ciele v oblasti udržateľnosti s energeticky efektívnymi budovami, pracovnými príležitosťami v pešej dostupnosti a dobrou dopravnou infraštruktúrou. Keďže je ale používanie auta pohodlnejšie, obyvatelia ich vlastnia takmer dvojnásobne viac ako vo Vaubane, kde má auto iba 183 ľudí na tisíc obyvateľov. Pre porovnanie, v USA vlastní automobily na tisíc obyvateľov až 800 ľudí. Iwona Alfred z ITDP uviedla, že v prípade Vauban však nejde o snahu obmedzovať ľudí. Rozhodnutie nevlastniť auto je tu však jednoduchšie, keďže je tu dostupná infraštruktúra verejnej dopravy. Po dvoch desaťročiach skúseností je preto sídlisko príkladom pre mnohé mestá, ktoré sa začínajú meniť a podporujú najmä chodcov a cyklistov. Nadal však dodáva, že z hľadiska územného plánovania je stále ťažké prekonať dedičstvo polovice minulého storočia, kedy bolo vlastnenie vozidla znakom modernosti a úspechu.
https://www.fastcompany.com
https://plancharlotte.org