Sú elektromobily a ich batérie skutočne ekologické? (2. časť)
Švédska štúdia skúmala, či sú elektromobily a ich batérie skutočne ekologickejšie než vozidlá so spaľovacími motormi.
Veľkosť batérie
V druhom pokračovaní sa vraciame k švédskej štúdii, ktorá skúmala batérie do elektromobilov z hľadiska celého životného cyklu. I keď štúdia vyvolala kritiku najmä za to, že nehodnotila úplne aktuálnu situáciu, ktorá sa s rozvojom elektromobility rýchlo mení, základné zistenia ostávajú v podstate rovnaké. Jedným z najdôležitejších faktorov, ktoré ovplyvňujú to, ako veľmi je batéria škodlivá pre životné prostredie, je jej veľkosť. Automobiloví výrobcovia sa totiž snažia vyrábať čoraz väčšie batérie. Dojazd elektromobilov je totiž pre tých, ktorí plánujú prejsť na elektrické modely, jednou z najzásadnejších otázok. Ako však poznamenáva švédsky magazín NyTeknik, nie každý potrebuje batériu s maximálnym dojazdom a výkonom. Niektorí uprednostnia menšie modely s kratším dojazdom kvôli cene a na niektoré účely nie je dlhý dojazd jednoducho potrebný. Pozitívne je to, že tento fakt zohľadňujú aj výrobcovia a preto ponúkajú modely v rôznych variáciách.
Kontroverzia
Najväčšiu kontroverziu však spôsobila tá časť štúdie, ktorá naznačuje, že batérie do elektromobilov už začínajú svoj životný cyklus so signifikantným CO2 deficitom. Ten sa na rozdiel od áut na klasický pohon znižuje postupom času. Autorky totiž uvádzajú, že pre každú kWh batérie sa vyprodukuje 150- 200 kg CO2. Štúdia zároveň naznačuje, že v budúcnosti by mohli byť vďaka novým technológiám spaľovacie motory čistejšie a konkurovať elektrickému pohonu. Okrem toho by podľa autoriek musel každý elektromobil prejazdiť asi 250- tisíc kilometrov na to, aby dosiahol environmentálny prínos elektrického modelu v porovnaní s autom na dieselový pohon so „strednou spotrebou“. Na základe kalkulácií zároveň uviedli, že jedna batéria do elektromobilu značky Tesla počas svojej výroby vyprodukuje rovnaké množstvo CO2, aké vyprodukuje auto na spaľovací pohon za 8 rokov. K tomuto záveru sa vyjadril aj riaditeľ Tesly, Elon Musk. Označil toto tvrdenie za nezmysel kvôli tomu, že na výrobu batérií v ich Gigafactory je potrebné menšie množstvo energie a tá pochádza z obnoviteľných zdrojov.
Výroba a recyklácia batérie
Druhý najzávažnejší faktor pre výrobu a životný cyklus batérie je nepochybne to, odkiaľ pochádza energia na jej výrobu a nabíjanie. Rovnako je to počas využívania elektromobilov a ich nabíjania. Momentálne najdôležitejšou otázkou z dlhodobého hľadiska je ale recyklácia batérií. S rozvojom elektromobility budú stúpať aj množstvá batérií s naplnenou životnosťou. Preto je dôležité nájsť efektívne a ekologické spôsoby, ako dať batériám „druhý život“. Existujú už projekty, v rámci ktorých sa takéto batérie využívajú v budovách, či na verejné účely a nahrádzajú tak potrebu výroby nových batérií. Až po naplnení takéhoto druhého života by mala byť batéria recyklovaná tak, aby sa znova využili všetky cenné časti materiály pomocou čistej, zelenej energie. Švédska štúdia má pravdu v tom, že produkcia elektromobilov a ich batérií vyrába CO2 emisie. Zabúda však na to, že výroba áut so spaľovacím motorom produkuje emisie taktiež. Rôzne automobilky majú rozdielny klimatický prístup a ambície, ale ako poznamenáva NyTeknik, všetkých spája spoločná túžba po prechode z fosílnych palív na obnoviteľné zdroje. A to je presne oblasť, v ktorej zohrávajú elektromobily dôležitú úlohu.
Zdroj:
http://www.ivl.se
https://www.nyteknik.se
Fotovoltika
Získajte špičkové riešenie na kľúč už za 99 € mesačne. Navyše oceníte servis a čistenie panelov na 6 rokov a veľa ďalších výhod.