V Európe sa bude vyrábať udržateľný letecký petrolej
Jediná továreň na svete, v ktorej sa vyrába udržateľný letecký petrolej je momentálne v Los Angeles, to sa však čoskoro zmení.
Udržateľný letecký petrolej z Európy
Letecké motory, ktoré poháňa použitý olej na vyprážanie. Znie to možno zvláštne, ale takýto druh alternatívny k fosílnym palivám využíva pár leteckých spoločností, vrátane holandskej Kráľovskej leteckej spoločnosti (KLM). Doteraz sa takýto udržateľný letecký petrolej vyrábal v jedinej továrni svojho druhu na svete, v americkom Los Angeles. To sa však zmení príchodom nového závodu, ktorého výstavba sa nedávno začala v holandskom meste Groningen. Začiatok prevádzky je naplánovaný na rok 2022 a mala by ročne vyprodukovať asi 100-tisíc ton udržateľného leteckého petroleja, z ktorého bude tretinu využívať práve letecká spoločnosť KLM.
Udržateľný letecký petrolej ušetrí CO2 emisie
„Vďaka novému zdroju bio paliva ročne ušetríme okolo 200-tisíc ton CO2 emisií“, uviedol Pieter Elbers, prezident a riaditeľ KLM. To zodpovedá približne emisiám, ktoré vyprodukuje tisíc letov na trase medzi Amsterdamom a Rio de Janeirom. Elbers zároveň očakáva, že udržateľný letecký petrolej bude predstavovať 2% celkového objemu využitého paliva ich leteckej spoločnosti. Výstavba novej továrne v Groningene bude jedným z krokov k dosiahnutia udržateľnejšieho leteckého priemyslu. Spaľovanie takéhoto paliva totiž produkuje o desiatky menej percent CO2 emisií než bežný letecký petrolej. Odborníci to považujú za prechodný krok smerom k novým technológiám, ktoré by v konečnom dôsledku mali viesť ku klimaticky neutrálnej leteckej doprave. Bio letecký petrolej je vyrábaný na rastlinnej báze a dá sa použiť v akomkoľvek existujúcom lietadle bez toho, aby sa musel upravovať motor.
Udržateľný letecký petrolej nie je jediné riešenie
Na výstavbu novej továrne však existujú aj kritické názory. Jedným z kritikov je aj Paul Peeters z holandskej Univerzity v Brede. Uviedol, že „ak bude letecký priemysel aj naďalej rásť súčasným tempom, udržateľný letecký petrolej toho veľa nezmení. Výskumy ukazujú, že ak dokážeme nahradiť 9% všetkého leteckého paliva udržateľnou alternatívou do roku 2030, môžeme byť šťastní. To je však pre Európu maximum.“ Tým by sa celkový objem emisií CO2 v leteckom priemysle znížil asi o 4 až 6%. Dlhodobejšie riešenie podľa neho spočíva inde. „Postavme túto fabriku, ale pracujme na vývoji syntetických palív“, dodal. Podľa neho by sa malo zároveň tvrdo pracovať na syntetických látkach, ktoré dokážu premeniť CO2 na nové palivá. Takýto projekt už dokonca v Holandsku existuje a v rámci neho vznikne testovací závod na výrobu syntetického paliva, ktoré sa bude vyrábať priamo z CO2. Kombináciou týchto riešení tak možno bude už čoskoro letecký priemysel v Európe ekologickejší a udržateľnejší.
Zdroj:
https://nos.nl
https://www.parool.nl
Solárne kolektory
Úspora až 70 %, dlhá životnosť, záruka 12 rokov a príspevok na inštaláciu až 1750 €.